Autor Wątek: 30 lat Quattro - historia  (Przeczytany 8450 razy)

Offline OGr

  • Administrator
  • Audi Maniak
  • *
  • Wiadomości: 743
  • Płeć: Mężczyzna
    • Audi Moja Pasją
  • Imię: Robert
  • Miasto: Kraków
  • Oznaczenia Silnika:: searching...
  • Rocznik Auta: 2020
  • Rodzaj Napedu: QUATTRO
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Manual
  • Typ auta: 8T
  • Typ Nadwozia: Coupe
  • Województwo: Małopolskie
30 lat Quattro - historia
« dnia: Marzec 11, 2011, 15:50:05 pm »
Guests can't see images. Please login or login


W roku 2010 minęła 30-sta rocznica od wprowadzenia do seryjnych samochodów Audi napędu na cztery koła - Quattro. Z tej okazji Audi ogłosiło, że będzie wybranych kilka klasycznych samochodów tej marki i w celach promocyjnych będą one jeździć na różne imprezy motoryzacyjne. Miło będzie na żywo zobaczyć słynne UrQuattro. Jest to miły gest dla fanów marki i potwierdza że Audi swój sukces po części zawdzięcza też napędowi na cztery koła.

Guests can't see images. Please login or login


Napęd Quattro swoje istnieje w dużej mierze zawdzięcza inżynierowi podwozia - Jörg'owi Bensinger'owi. Pod koniec roku 1970 Bensinger testował Volkswagena Iltis w środku zimy w Finlandii gdzie to odkrył piękno napędu na cztery koła. System w Iltis zostqał opracowany na potrzeby armii niemieckiej i usług leśnych. Pół-osobówka, pół-ciężarówka pływała po fałdach śniegu i w zasadzie nic nie było go w stanie zatrzymać. Bensinger był zachwycony ideą samochodu na z napędem na cztery koła i w 1977 roku przedstawił pomysł wprowadzenia takiego napędu do samochodów Audi Ferdinand'owi Piech - dyrektor do spraw rozwoju technicznego Audi. Piech uruchomił program przygotowania napędu w samochodzie Audi 80. Pierwszy napęd otrzymał kryptonim "A1 - Allrad" lub "All Wheel" i podobnie jak Iltis blokadę dyferencjału. Audi wspólnie z Volkswagenem przetestowało kilka prototypów, pozbierali to co najlepsze z rożnych modeli: zawieszenie i układ napędowy z Audi 100, turbodoładowany silnik i kilka innych elementów z Audi 80 i co najważniejsze - buda z Audi 80 Coupe.

Guests can't see images. Please login or login


Guests can't see images. Please login or login


We wrześniu 1997 roku projekt zyskał uznanie zarządu Audi. W tym samym roku po przeprowadzeniu testów zimowych w Turracher Hohe pass, jedna z najbardziej stromych i najwyżej położonych dróg w Europie, zarząd Volkswagena również przyznał swoją aprobatę. Ciekawostką tego testu było to że auto wspięło się na ośnieżoną drogę i nachyloną pod kątek 23 stopni bez żadnych łańcuchów i opon zimowych.

Guests can't see images. Please login or login


Członek zarządu VW miał wątpliwości co do wysokich kosztów rozwoju Quattro, więc Piech spróbował go podejść. Wziął go na mokre trawiaste zbocze i pokazał jak w takich warunkach radzi sobie Audo 80 FWD oraz Audi 80 z Quattro - zgadnij który z nich wjechał na szczyt ;-) Dyrektor rozwojowy VW'na, Ernest Fiala, zwinął ten samochód na weekend i dał go żonie na zakupy. Po powrocie z zakupów, żona bardzo skarżyła się że samochód ciągle podskakiwał na parkingu. Fiala zabrał go do pracy i po krótkiej narazie kazał swoim inżynierom zainstalować w nim centralny dyferencjał.

Guests can't see images. Please login or login


Ta ostatnia przebudowa doprowadziła do jednego z najbardziej pomysłowych rozwiązań w zakresie rozwiązań 20-go wieku. Centralny dyferencjał w systemie Quattro mieści się za tylną częścią skrzyni biegów. Skrzynia biegów i wał główny jest w zasadzie przedłużeniem wału korbowego. Pierwszy wał, napędza drugi, który napędza dyferencjał. Trzecia wał jest umieszczony w drugim. Dzięki temu moc przekazywana jest też na przednią oś. Potencjalne określenie "wał w wale" określa z grubsza budowę systemu Quattro. System dzięki takiej budowie zajmuje miejsca tyle co torba na zakupy.

Z tego wszystkiego powstało sportowe Audi Coupe z poszerzonymi błotnikami i całym mnóstwem agresji w sobie - był to hit salonów europejskich w 1980 roku. Pod maska znajdował się dziesięcio-zaworowy, turbodoładowany 2,2 litrowy silnik z intercoolerem I-5 produkujący 197KM i 210Nm momentu obrotowego. 60 mph (96,5 km/h) pojawiało sie na liczniku w przeciągu siedmiu sekund, a prowadzenie w deszczku i na śniegu było zadziwiające. Świat zwariował.

Guests can't see images. Please login or login


Niemożliwością jest ocenienić wpływ jaki miał system Quattro na rajdy świata. Kiedy Audi w 1981 roku rozpoczęło przygodę w mistrzostwach świata, żaden inny samochód nie posiadał napędu na wszystkie koła. Na dwudzieste piąte urodziny Quattro wypuszczono reklamę komercyjną z wątkami z tych pierwszych rajdów:

Michelle Mouton Audi Commercial

Audi z systemem Quattro triumfowało w WRC przez kilka pierwszych lat. Samochowem kierowała Michele Mouton i byłą to międzynarodowa sensacja, ponieważ była to pierwsza kobieta która wygrała wyścig WRC. Jej zwycięstwo było fetowane na ulicach.

http://video.google.com/videoplay?docid=8608158075746975267&hl=en#

Mimo to najfajniejsza rzecz miała dopiero nadejść. Kiedy tylko rajdy WRC ewoluowały i samochody z napędem na 4 koła i turbiną stały się normą, Audi poszło jeszcze dalej. Nielimitowana Gruba B osiągnęła swój szczyt w latach 80-tych i Audi ze swoimi Sport Quattro and Sport Quattro S1 rądziło cały czas w tej grupie. Wydawało się że przeciwnicy strasznie wloką się za nimi ;-) Nieograniczonego grupy klasy B osiągnął wysokość w 1980 roku, a jednocześnie samochody, Ingolstadt spreparowanego konkurować w nim - krótki rozstaw osi Sport Quattro Sport Quattro S1 i - nie były całkowicie podbić ich poprzednik, były nadal cool, jak wszyscy się zwłoki. Dla informacji podano sposób jak budować Sport Quattro S1 ze zwykłego Coupe Quattro: wyrzucić wszystko co zbędne, dodać lekki karbon i kewlar, odciąć wszystko co zbędne i zastąpić je aluminiowymi, 5-cio cylindrowy silnik o mocy 500KM, zmniejszyć kąt pochylenia szyby. Recepta wynosiła 2400 funtów i służyła wszystkim. Kierowcy tacy jak Blomqvist i John Buffum byli przerażeni ale i tak wygrywali tymi autami.

Guests can't see images. Please login or login


W 1986 roku Audi wycofało się z wyścigów w Grupie B. W 1988 roku rozpoczęli produkcję wersji 200 opartej w standardzie o napęd Quattro. 720KM w 1989 roku było powalające z użyciem najnowszych technologii czego efektem była zmiana tego:

Guests can't see images. Please login or login


... w to:

Guests can't see images. Please login or login


W drodze wielu modyfikacji do startów w Grupie B auto posiadało pięciocylindrowy silnik, pełne orurowanie i elementy z włókna węglowego. Auto wyglądało jak Audi 90 po ogromnej dawce sterydów lub ciężkim treningu na siłowni. Nie były to zakazane zabiegi więc je stosowano. Po jednym nieskończonym sezonie sezonie z audi 90 oraz rekordowymi siedmioma zwycięstwami w grupie B, Audi wycofało się z zawodów i przeniosło do DTM. Poniższy film prezentuje przedsmak tego co tam się działo:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=U3uP8fwi0Uc

Guests can't see images. Please login or login


Tyle byłoby w skrócie o początkach Quattro. Międzyczasie podnieśmy kieliszek i wypijmy za ludzi którzy dali nam Quattro ;-)

Poniżej jeszcze kilka ekscytujących filmów, miłego dzionka:

Best of Audi quattro

Audi Quattro - Remastered Vintage Footage - HQ - Video

Group B Monster Audi S1 & Walter Röhrl @ Pikes Peak 1987

AUDI Quattro Ski 1986
Pasja – to coś, co pomaga uciec nam od codzienności… Coś, co pozwala nam wyzwolić z siebie emocje, stać się prawdziwym sobą

Offline dk

  • Aktywny klubowicz
  • *
  • Wiadomości: 194
  • Płeć: Mężczyzna
  • Rocznik Auta: 2010
  • Rodzaj Napedu: QUATTRO
  • Rodzaj Paliwa: PB
  • Skrzynia Biegów: S-Tronic
  • Typ auta: 8T
  • Typ Nadwozia: Coupe
  • Województwo: Europa
Odp: 30 lat Quattro - historia
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 26, 2012, 10:40:03 am »
Jak kogoś interesują napędy AWD (a posiadaczy Audi powinno to interesować z definicji :P) to polecam stronke:
http://www.awdwiki.com/en/home/

Offline rafter

  • Audi'holik
  • *
  • Wiadomości: 1268
  • Płeć: Mężczyzna
  • Imię: Paweł
  • Miasto: Warszawa
  • Oznaczenia Silnika:: 2.0 TFSI
  • Rocznik Auta: 2009
  • Rodzaj Napedu: QUATTRO
  • Rodzaj Paliwa: PB
  • Skrzynia Biegów: Manual
  • Typ auta: 8T
  • Typ Nadwozia: Coupe
  • Województwo: Mazowieckie
Odp: 30 lat Quattro - historia
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 05, 2013, 12:29:43 pm »
Może kogoś zainteresuje  :)

Technika quattro

Offline emerson

  • Aktywny klubowicz
  • *
  • Wiadomości: 149
  • Miasto: Wrocław
  • Oznaczenia Silnika:: CCWA 3.0 TDI
  • Rocznik Auta: 2009
  • Rodzaj Napedu: QUATTRO
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Tiptronic
  • Typ auta: 8T
  • Typ Nadwozia: Coupe
  • Województwo: Dolnośląskie
Odp: 30 lat Quattro - historia
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 24, 2013, 15:50:28 pm »
a swojś drogą, patrząc na filmy z niegdysiejszych rajdów, ciekaw jestem czy brak zabezpieczeń trasy (przed widzami) zbierał krwawe żniwo? Lata 80'te to czas mojej młodości i fascynacji zarówno Rajdem Polski jak i Elmotem koło Wrocławia. Nie pamiętam żadnych dramatycznych doniesień, a Wy?

Offline pavel1380

  • Audi'holik
  • *
  • Wiadomości: 2767
  • Płeć: Mężczyzna
  • Imię: Paweł
  • Miasto: gdzieś
  • Oznaczenia Silnika:: 3.0TDI CAPA
  • Rocznik Auta: 2007
  • Rodzaj Napedu: QUATTRO
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Manual
  • Typ auta: 8T
  • Typ Nadwozia: Coupe
  • Województwo: Europa
Odp: 30 lat Quattro - historia
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 28, 2015, 01:01:32 am »
Robert quattro piszemy małą literą :P
285KM 600NM

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15